Sunday, October 4, 2009

Kenangan di Selatan~



Salam n' Hye all~

Lama sungguh rasanya blog ni tak dikemaskini. hahaha.

Kali ni, nak berkongsi pengalaman di Johor Bahru. Pertama kali ke JB... :)

Rasa bertuah dapat menyertai Persidangan bahasa Melayu Bahasa Dunia di PERSADA JB. Delegasi UPSI seramai 3 buah bas.

Bertolak dari UPSI pada 27/9- ahad. kira2 jam 12 tengah hari. sampai di JB dalam pukul 8.00. Check-in kat Puteri Pacific. bersebelahan dengan PERSADA JB.


Hari pertama persidangan (28/9). Perasmian oleh MB Johor, Dato' Hj Abdul Ghani Othman. Tokoh2 yang berucap selepas itu antaranya: Dato' Hj. Termuzi Hj Abdul Aziz (DBP)& Prof Emeritus Dato' Dr Nik Safiah Karim.



Pembentangan kertas kerja diteruskan selepas makan tengah hari.

Hari kedua persidangan dipenuhi dengan pembentangan kertas kerja daripada org2 yang hebat. Ada org Russia (Dr. Victor), dari China (Prof. Wu Zongyu aka Wahid), dari Jepun (Dr. Kyoko) dan dari Indonesia (Dr Hasanuddin).

Malamnya acara yang ditunggu2. Makan malam di kediaman rasmi MB Johor- Saujana.


Makan tak habis2. macam2 gerai yang ada. semuanya menghidangkan sajian istimewa Johor. Mi rebus, mi bandung, laksa johor, kuzi kambing, dan yang pertama kali aku jumpa- harisa. ayam dicampur madu dan katanya sajian istana. huhuhu. lemang, rendang, ketupat, tosai, sup daging, ikan bakar pun ada. perghhhhhh~ yum yum!



Hari ketiga persidangan pun sama. cuma sebelah petangnya selepas jam 5, aktiviti bebas. semua ambil kesempatan jalan2 sekitar JB. Aku sempat jalan2 sekitar City Square sebelah petang, makan malam kat Senibong (makan di atas air laut) dan bersiar-siar sekitar Danga Bay sambil layan live band.



Hari terakhir- penutup. sebelum tu ada forum. Yang menghangatkan suasana ialah Dato' Dr Hassan Ahmad. Pejuang anti PPSMI. Pengerusi Gerakan Mansuhkan PPSMI. Malam sebelum tu sempat aku bersembang kat lobi dengan beliau. memang hebat orangnya.



kami bertolak sekitar 3 petang. sampai UPSI sekitar 10 malam.

memang bertuah dapat pergi dan turut serta dalam persidangan ni. kenangan manis!!! ;)

1 comment:

myQza said...

sekali sekala berjalan jauh. dapat2 tempat yg tak pernah sampai.. memang seronok!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...