Tuesday, December 13, 2011

Terengganu kuasa dua :D (Part II)

Salam & hi all!

Post kali ni aku nak share pasal kali kedua aku ke Terengganu selepas tak sampai sebulan. :D Misi ke Kuala Terengganu untuk kali kedua ni sebab menyertai kontigen Negeri Sembilan sempena Jambori Malaysia ke-12 & Terengganu International Scout Jamboree 2011. Keterujaan aku join jambori ni sebab Cikgu Amir Fuad (PK 1 SMK Kg. Baru Si Rusa) tu rupa-rupanya Timbalan Pesuruhjaya Pengakap NS dan dia ajak aku join kontigen NS. Pada masa yang sama dapat pantau sorg pelajar SMKKBSR yang turut serta dala jambori tu. Ok make it short. I know u guys wanna look at the actions right? hahaha. wokay. Aku sembang satu-satu...

Perjalanan ke KT bermula di Sek. Men. Teknik PD. Dekat sangat dengan rumah, so no rush. Tapi dah dekat sampai gate sekolah tu tetiba ada org call, suro cepat. Risau sangat... awal lagi pun masa tu. Bas gerak keluar dari SMT PD menuju STAR Paroi. Sampai kat stadium, bas-bas lain dah sampai. Beberapa cikgu sibuk menetapkan pelajar dengan bas yang sepatutnya. Bas gerak keluar dalam 9 pagi lebih kurang. Berhenti makan tengahari kat Muadzam. Sampai Kem Telaga Batin sekitar jam 6 petang. Ada dah peserta sampai sehari awal sebab nak uruskan buluh + kayu + kawasan tapak kem kontigen NS. Kami kira yang awal sampai untuk trip hari Sabtu. Tapi sebenarnya masalah besar sedang menanti. Kem sangatlah kecil untuk menampung 500++ peserta dari NS (penyertaan teramai dalam sejarah kontigen NS).

suasana di STAR Paroi pagi tu

keadaan kem kontigen NS sewaktu kami baru tiba

Akhirnya, khemah yang didirikan tersangatlah rapat sampai bercantum antara satu khemah dgn khemah yang lain. :D :D :D. layannnn. okay, kita move kepada cerita Jambori. Malam tu jugak aku kena panggil wakili meeting Sub kem. Kontigen NS, Melaka & Pahang berkongsi sub kem yang sama. Aktiviti peserta dijalankan mengikut kod warna dan pelepasan ke tempat2 aktiviti adalah melalui sub kem, bukannya negeri. Tapi, idea ni ditukar mungkin sebab tak praktikal. Memangpon. :D :D :D
Aku kena jaga kumpulan Putih. hari pertama aktiviti sebelah pagi aku kena bawa diorg ke Aktiviti kraftangan, petangnya ke aktiviti air. Hari kedua aktiviti kami ke aktiviti lasak. Hari ketiga kami menyertai kembara bandar dan hari terakhir aktiviti kami ke sektor sukan rakyat.

flying fox yang sentiasa laku.

Aktiviti air pada petang hari. seronok budak2 ni berkayak. :D

River crossing. Confirm basah. :D

Next day, aktiviti lasak. Tapi sepatutnya dipanggil aktiviti lasak + mandi hujan + basah2. :D :D :D sekalung penghargaan buat baju hujan jenama 'Rain King' warna kuning yang sentiasa bersilau. Keselamatan tu! hahaha.

diorg ni menunggu giliran untuk paintball. masa ni hujan rintik2 aje...

lepas rintik2 jadi lebat2! :D :D :D. sebagai pemimpin, carilah tempat berteduh supaya selesa melihat pelajar2 ni semua bertungkus lumus menyelesaikan aktiviti ;p

Next day, lawatan!!! hahaha. Lawatan ke bandaraya Kuala Terengganu dibahagi kepada 3 kumpulan. kumpulan pertama melawat Taman tamadun Islam, kumpulan kedua melawat Muzium Negeri di Losong dan kumpulan ketiga pusing2 bandaraya KT. Apa yang menarik, perjalanan dari tapak berkumpul ke destinasi lawatan diiringi Pasukan Polis Trafik bermotosikal. Hehehehe. First time nih~ :D

Polis dah sampai. Yayyy! :D

Bergambar di luar Taman Tamadun Islam

Pintu masuk.

Terserempak dengan kumpulan pengakap Kemboja. :)

Lawatan yang aku sertai tu memang ada kisah menarik di sebaliknya. Ada sorg peserta jambori terlah terbuang air besar dalam bas masa dalam perjalanan dari tempat berkumpul. Adoi! Pemandu bas cuba untuk bersihkan, tetapi apakan daya, kotoran degil tak dapat dihilangkan. Bas itu terpaksa diganti. Macam-macam hal...

Hari terakhir aktiviti, kumpulan aku ke sektor sukan rakyat. Macam biasa, bermain dalam langit mendung + hujan turun dan berhenti tiba2. :D

suasana di sektor sukan rakyat

Aktiviti dah habis, boleh la pusing2 sekitar kawasan jambori.... :D

Jangan main-main! itu tangan Baden Powell! :D

Bersama geng pengakap Hilir Perak

Pemimpin-pemimpin pengakap Indonesia

Pengakap Negeri Sembilan berkumpul untuk pulang. Macam Bersih 3.0 dah ni. HAHAHA

Peserta yang paling bersemangat! Dia ni pelajar istimewa tau. Tapi sangat independent! :D