Saturday, January 24, 2009

Laskar Pelangi...


Salam...

Laskar Pelangi. Apa maksud tajuk lagu Band Nidji ni ye? Sekarang slalu betul main kat radio. memandangkan banyak jugak masa aku dihabiskan dalam kereta, so slalu la dengar lagu ni. Sebab layan je dengar lagu ni buat aku search video dia kat Youtube.

Baru aku tau yg lagu ni sountrack filem Laskar Pelangi yang release kat pawagam Indonesia 25 Sept 2008. Khabarnya filem ni meletup mengalahkan Ayat-Ayat Cinta. Kira-kira 4.5 juta penonton dalam masa kurang sebulan tayangan. Hebat juga.

Sama macam Ayat-Ayat Cinta, filem Laskar Pelangi ni based on novel Laskar Pelangi karya sulung Andrea Hirata (2005). Filem ni mengisahkan 10 orang pelajar di Pulau Belitung, timur Sumatera. Menariknya, masa aku tengok trailer dia kat Youtube dialek dia ada sama macam Melayu. Then baru aku tau yang dekat Pulau Belitung tu memang orang Melayu. Kira Melayu Riau la.

Memandangkan filem ni mengisahkan pelajar-pelajar, guru-guru dan suasana persekolahan (based on apa yang ditulis pada sinopsis dia) aku rasa kawan-kawan aku kat UPSI ni patut cari n' tonton movie ni. tak tau la bila nak release kat M'sia. Arahan Riri Riza dan produsernya Mira Lesmana. 2 orang yang bertanggungjawab naikkan movie Ada Apa Dengan Cinta. Filem yang berjaya menaikkan semula industri perfileman Indonesia yang sebelum tu asyik disogok dengan filem berbaur seks. Malah, bertambahnya minat students kat sana hayati puisi2 terutama puisi yang dimuatkan dalam filem tu.

Well, looking forward to watch this movie. Khabarnya ramai yang menitiskan air mata. Kena cari la nampak gayanya. Hehehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...