Wednesday, January 27, 2010

RETORIK!!!

"Undilah saya kerana jika saya menang, saya akan pastikan keselesaan anda sekalian. Bukan hanya untuk pelajar Fakulti Bahasa, tetapi untuk semua Pelajar UPSI. Jika sesiapa ingin meminjam duit, datang ke Fakulti Bahasa." -lebih kurang begini bunyinya.

-DUIT

"undilah saya dan andainya saya menang, saya akan pastikan persatuan2 dapat peruntukan kerana selama ini persatuan tak aktif sebab tak dapat peruntukan."

-DUIT

"Undilah saya kerana saya akan pastikan semua pelajar dapat posting"

Manifesto-manifesto di atas kedengaran di Kolej Kediaman Harun Aminurrashid malam tadi. Aku respek kat memana calon untuk sampaikan apa2 pun manifesto cuma yang agak menggelikan hati aku ialah realistik setiap manifesto tu.

Cukup-cukuplah dengan manifesto berunsur duit. Memancing undi dengan harapan pelajar yang selalu berdepan dengan masalah kewangan akan tertarik. Cuma timbul tanda tanya di sini, siapa yang akan bagi dana untuk itu semua??? Sedangkan peruntukan kementerian untuk universiti pun telah dipotong, dan mereka sanggup berjanji nak beri duit. Rasanya budak tadika mungkin boleh kena tarik dengan manifesto macam ni. Tp sini tempat MAHAsiswa... tempat para penuntut ilmu... berilah manifesto yang mampu menunjukkan kematangan diri kamu wahai calon...

Cakap berapi-api. saling tak tumpah macam politikus yang sedang marak api2 politik dalam dirinya. Bagus. sekurang-kurangnya mungkin satu hari nanti bakal ada pelapis dalam kabinet negara atau setidak-tidaknya ahli DUN dalam kalangan alumni UPSI. Tapi harapnya ketika itu tiada lagi manifesto retorik seperti ini.

Mungkin kebanyakannya cuba menjadi jaguh. Menjanjikan itu ini untuk kebajikan para MAHAsiswa. Namu perlu mereka sedar. Tak semua orang di sini berfikiran singkat. ada juga yang berfikir melangkaui sempadan. Dan orang-orang ini pasti tergelak mendengar RETORIK anda.

:)

1 comment:

ninim said...

saya sokong kamu dengan jayanya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...