Wednesday, April 13, 2011

Kisahkah kita akan asal-usul kita?


Assalamualaikum & hye all~

Kali ini aku ingin berkongsi berkenaan sejarah manusia di dunia ni. Semuanya bermula masa aku hadiri Dialog Peradaban Melayu 1: Melayu Itu Siapa? yang membicarakan soal asal usul bangsa Melayu di muka bumi ini. Oh ya, entri ini bukan bernada bangga diri, riak ataupun taksubnya aku terhadap bangsa Melayu, tetapi ada sesuatu yang perlu kita ketahui berkenaan sejarah asal-usul manusia. Bagaimana manusia itu bertebaran di muka bumi ini, dan siapakah kumpulan manusia paling awal di satu-satu lokasi di muka bumi ini.

Jika diimbas kembali pada entri aku sebelum ini (sini), ya aku memang susah untuk menghadam apa yang tokoh-tokoh di atas pentas perkatakan (kecuali Prof. Adnan Nawang yang sedikit berbeza penyampaiannya). Namun, beberapa hari selepas program tersebut, aku berpeluang bersembang panjang hampir tiga jam lamanya dengan seorang 'sifu' di UPSI ini berkenaan program tersebut.

Ternyata beliau sangat teruja berkongsi sudut pandangannya dan Alhamdulillah, situasi yang santai memudahkan aku memahami penyampaian tersebut dan ianya sungguh menyeronokkan!

Dipendekkan cerita, aku ingin kongsikan satu dokumentari yang sungguh menarik. Beliaulah yang menyarankan aku untuk tonton dokumentari ni. Ada 13 episod kalau mahu tonton melalui YouTube. Ini permulaannya:

Kajian sejarah awal melalui DNA oleh Spencer Wells, ahli genetik dari Amerika Syarikat. Dengan kemajuan teknologi masa kini, DNA dah jadi umpama mesin masa yang mampu menyingkap sejarah silam manusia.

Berikut adalah laluan perjalanan manusia puluhan ribu tahun dahulu:
(Klik untuk besarkan)


Menarik bukan? Dan ini sudah jelas menunjukkan bahawa orang Melayu itu sendiri bukanlah berasal dari mana-mana (Yunan, Taiwan atau India) tetapi penduduk asal kepulauan Nusantara ini. Lihat perjalanan kumpulan manusia terawal yang berada di selatan Afrika, kemudian menyusuri pesisir timur tengah, India dan kemudian ke Asia Tenggara sebelum ke selatan Australia. Tambah menarik lagi, golongan manusia terawal ini bukanlah manusia berkulit hitam pekat, tetapi berkulit coklat. (puak Bushmen yang dipercayai paling dekat dengan kumpulan manusia terawal kalau diperhatikan, tak ubah macam Orang Asli di negara kita kan?)


Kajian terhadap DNA (melalui kromosom Y) juga membuktikan manusia ini berasal dari seorang lelaki dan seorang wanita. Jelas sekali menyangkal Teori Darwin yang mengatakan manusia berasal dari beruk.

Penemuan ini sungguh membantu dalam menyedarkan manusia bahawa asasnya, semua kita berasal dari pasangan yang sama, dan sejarah silam telah menjadikan kita seperti apa yang kita ada sekarang.

Ternyata, tak terbayang luasnya ilmu Allah. Dapat cedok sebahagian kecil pun tak terkata nikmatnya. Itu pun tak sangka ada lagi yang memperlekehkah kekuasaan-Nya. Mungkin itu resam manusia. Bila rasa diri terlalu bijak, pengetahuan lebih banyak daripada orang lain dan punyai pemikiran yang terlalu ke hadapan, maka segalanya pun mahu dipertikaikan. Seorang bijak pandai pernah berkata, "We are fighting a losing battle." Menakutkan bunyinya, tapi itulah realiti kehidupan hari ini.

Kenal asal-usul, baru sembang pasal perjuangan. Berjuang dengan ilmu, bukan dengan emosi. Kebodohan yang ditunjukkan bakal memakan diri sendiri. ;)

2 comments:

Fadzli Amir said...

Salam kenal..memang menarik, sesekali membincangkan topik ni...tapi kekurangan orang yg pandai mengupas dan membincangkan menjadikan perbincangan hambar..

fadly amzar said...

Salam kenal juga buat tuan~
Ini baru yang di atas kertas, kalau membaca teori konspirasi lagi bermacam variasi dan pelbagai benda baru yang ditemui. Perlu kesabaran dan ketabahan. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...