Tuesday, April 12, 2011

Soya punya cerita


Assalamualaikum n' hye all~

Petang tadi masa aku menjelajah ke blog-blog pilihan, maka terjumpa lah aku satu cerita yang boleh dikira mengejutkan dan menggemparkan. Peniaga soya di tepi jalan dikatakan meludah ke dalam bungkusan minuman yang dijualnya. Entri tu aku baca kat sini.

Sekali tengok, memang menggelikan. Tapi, sambil2 aku tengok, terfikir juga aku. Rakaman tu berkualiti rendah. Jauh dari si penjual. Yang merakam pulak suaranya macam 'Joyah' kepoh. Macam ada pengalaman tak best dengan si penjual. Bila aku tgk Youtube, mcm2 komen diorg bagi. Ilmu hitam lah, takut nak beli air tepi jalan lah... Macam-macamlah. Kiranya si penjual dah dihukum tanpa peluang membela diri. Senang cerita, ramai yang komen tanpa tahu perkara sebenar. Fitnah bukan?

Aku bukan nak bela si penjual. Memang kelihatan cara dia tu mencurigakan. Tapi, selagi kita tak berada jelas di depan penjual tu melihat sendiri air liurnya masuk ke dalam bungkusan tu, kira fitnah dah tu. Apa lagi kita sebarkan berita mcm ni. Logik akal, dia dok tepi jalan. Kereta lalu lalang. Takde pun dia tengok kiri-kanan kalau-kalau dia diperhatikan. Kalau wat benda salah mesti takut-takut kan? Tapi ni mcm cool je.

Entah la. Tak pasal-pasal penjual air balang kat tempat lain pun kena tempiasnya. Kesian... Harap-harap ada berita yang paparkan kisah sebenar dan dari kedua belah pihak. Rakam, sebar dan sembunyi bukan tindakan bijak kan? :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...