Thursday, April 8, 2010

Aku benci perkauman!!!


Salam n' hye all~

Sebenarnya aku nak tulis post ni sebaik aku habis Amazing Race Varsity tempoh hari. Ingin berkongsi secebis pengalaman. Satu petikan daripada keseluruhan pengembaraan aku pada hari tersebut.

Terlebih dahulu, ingin aku jelaskan di sini bahawa aku sangat-sangat menentang perkauman. Aku benci perkauman. Aku menyampah melihat seseorang cuba menunjukkan rasa bangga terhadap kaumnya. Tak kisahlah kaum apa seseorang itu.

Aku tak nafikan, ada antara org-org sekitar aku yang mempunyai semangat tidak suka akan kaum / bangsa lain. Tak payah la sebut bangsa apa. Dan aku pasti akan marah dalam hati mendengar sesiapapun mengutuk apa pun bangsa. Apa yang kita dapat? Kita ni manusia. Asal dari adam. mati ke tanah juga. sama semuanya. Tapi, kenapa nak membeza-bezakan antara satu sama lain?

Tapi, hati aku betul-betul terguris pada hari Sabtu lepas semasa melaksanakan tugasan untuk Amazing Race itu. Satu tugasan yang diminta: Cari 3 org awam berlainan bangsa untuk sama2 baca Rukun Negara. Aku pelik. Masa aku approach satu bangsa ni, langsung tak dipandangnya aku. muka straight + kelat + poyo + masam. Tangan diangkat menunjukkan isyarat tak mahu. Bangsa aku sendiri ok. tak ada yang menolak. Senang aje. Seriesly, boleh dikatakan semua orang yang aku tegur dalam kalangan bangsa yang itu sama reaksi mereka. Aku geram! Sebab aku yang tak pernah nak sombong atau membeza-bezakan bangsa diperlakukan sedemikian! Adakah mereka skeptikal terhadap bangsa aku? Tapi jangan la pukul rata. At least, kalau tak nak tolong aku pun apa salahnya senyum. "Maaf, saya sangat sibuk!" Aku akan paham kalau begitu. Ini tidak. Macam aku ni penyamun yang nak menyamun. Atau... Setan yang cuba menggoda. Perlu dijauhi!

Aku sangat kecewa. Apa yang berlaku??? ini Malaysia! Melayu. Cina. India. Semuanya layak menikmati semua yang ada di negara bertuah ini. Kejadian tempoh hari takkan mengubah pemikiran aku. Tanggapan aku kepada mana2 bangsa. Aku takkan pukul rata. Aku yakin, tak semua org mcm tu.

Cuma, aku harap... Semua org sedar bahawa kita sedang berada dalam sebuah bilik yang dipasang dengan bom jangka. Ia bakal meletup! Tapi, kita ada alat untuk mematikan bom itu. Terpulang kepada kita sama ada mahu membiarkan bom itu meletup atau mematikannya.

Sedih. Risau. Hmmm...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...