Thursday, April 8, 2010

Masalah itu sifatnya sementara~



Salam n' hye all!

Masalah. Mana ada manusia hidup tanpa masalah. Masalah ni adalah salah satu warna warni kehidupan. Tak ada masalah, manusia takkan belajar sesuatu. Kalau mengalami sattu masalah, mungkin seseorang tu boleh kawal lagi masalah yang satu tu. Tapi, kalau sekali datang 3 atau 4 masalah??? memang akan bawa tekanan dan stress kepada tuan punya badan.

Jadi, untuk post terbaru aku ni aku nak berkongsi masalah-masalah yang datang kepada aku dalam beberapa hari ni. Tak dinafikan, masalah yang buat kepala aku kusut berserabut jugalah memikirkannya.

Masalah pertama, berkenaan baju korporat Persatuan Pengajian Malaysia yang masih belum sampai. Aku yang bertanggungjawab dalam projek baju korporat ni. Jadi, sebarang pertanyaan akan datang kat aku. Tempahan baju dibuat sebelum cuti Tahun Baru Cina. Pembekal kata yang baju-baju akan siap dalam sebulan. Well, ok la mcm tu. Tapi, ada beberapa masalah teknikal berlaku. Logo pada baju tu guna teknik sulaman dalam kain. Satu teknik baru yang teknologinya tak ada di Malaysia lagi. Logo2 tu ditempah dari China. Berlaku sedikit masalah dalam penetapan warna untuk hasil akhir yang betul-betul mantap. Jadi, tak hairanlah logo-logo tu lambat sampai. Pembekal bagitahu yang baju2 dah siap. Cuma menunggu ketibaan logo2 yang akan terus dijahit pada baju selepas tu.

"Abang Zul, kawan2 tanya bila boleh dapat baju?" "Zul, bila baju akan siap?" ni antara soalan yang sampai kat aku. Ketua Jabatan pun! "Bila nak dapat baju ni Fadli?" huhu. Series. Memang tak larat aku nak menjawab. Aku tetap jawab dengan jujur apa yang pembekal bagitahu. Aku tak risau sebab pembekal bukan cikai2 punya syarikat. Ada kilang sendiri. Cuma sebab diasak oleh soalan2 tu buat aku terpaksa juga push pembekal walaupun diorg tak boleh buat apa pun sebab logo tak sampai. :p


Akhirnya, siang tadi baju2 tersebut pun sampai. Alhamdulillah. Puas hati aku tengok logo UPSI dan logo PPMas yang cun. Aku dah agak, ada yang akan tak puas hati sebab ajk punya baju ada sulaman nama. Tapi, nak buat mcm mana, tu la kelebihan ajk. Kami ada beban yang lebih, jadi yangkeLEBIHan tu pun kami dapat la. Sebenarnya, pembekal bagi sulaman percuma sebanyak 30 helai. Jadi, dapat kat pensyarah dan ajk2 la :)

Esok baju2 akan diedarkan....

Masalah lain... Latihan Industri!
Aku pelik betul dengan sistem nak buat LI kat UPSI ni. Kat politeknik dulu senang aje. Pelajar cari sendiri tempat nak dibuat LI tu. Kat sini, kena senaraikan tempat2 yang nak dipohon, kemudian tunggu unit LI hantar surat. Masalahnya, dah sebulan++ tarikh akhir pemberian alamat organisasi tersebut, baru minggu lepas unit LI hantar surat. #@!!*%$#**%!!! phew. Dan satu lagi, diorg bukan hantar kat semua alamat yang aku senaraikan. Hantar satu aje. Ya! SATU sahaja. Series aku risau sungguh. Aku mengharapkan LI di Shah Alam. Kalau tak dapat dan aku dihantar kemana2, memang tambah masalah kemudian nnt.

Jadi, pagi tadi aku call SUK Shah Alam. Tanya status permohonan. Katanya sedang meneliti Jabatan Mana yang boleh diorg letak aku. Aku siap merayu. Mintak aku diletak kat mana2. Siap cakap pengalaman kerja aku lepas. Ye la, Unit LI mana bagi resume pelajar. mana la organisasi nak kenal seseorang pelajar tu bole pakai ke tak. Phew. Semak! Aku harap, peratusan untuk aku LI di Shah Alam positif~

Masalah lagi: Tumpuan untuk peperiksaan akhir seperti semakin terganggu. Tak pasti la. Sebab ada lagi aktiviti yang aku sertai akhir2 ni. Tapi, terasa jugak la. penurunan kualiti tumpuan tu. Tapi, lepas jumpa seorang yang bijak pandai petang tadi, motivasi aku naik mendadak! :) Terima kasih sangat2 kat dia. Sekarang ni, rasa semangat tu datang balik.

Moralnya di sini, dalam kita memikirkan masalah yang berlegar2 dalam kepala, stress akan melanda diri. Namun, teknik kawalan dan penyelesaian masalah yang betul akan membantu kita mengurangkan stress yang boleh bawa keburukan pada diri. Yakinlah, Allah itu maha kuasa. Mintalah pertolongan dari-Nya. Insya Allah, sedar tak sedar masalah kita akan selesai juga. Tapi, perlu disertai dengan usaha untuk mengatasi setiap masalah tersebut! :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...