Thursday, April 1, 2010

Mahu jadi guru? Ini bukan kerja main-main!!!


Salam n' hye all~

Geram ada, marah ada, risau ada, kelakar pun ada.

Cerita adik aku yang sedang menuntut di tingkatan enam atas menimbulkan perasaan-perasaan di atas tu. Ceritanya begini (ringkaskan sahaja).

Ada seorang guru praktikum dari UPSI mengajar subjek Pengajian Am. Perempuan. Umur 28 tahun. Asal mana, tak perlulah dinyatakan. Hari pertama masuk kelas, tak diperkenalkan diri. Terus diajak pelajar semak soalan ujian bulanan. Ditegur pelajar barulah si guru memperkenalkan diri. Kemudian, si guru mengajar dengan kaedah merujuk buku rujukan. Dinyatakan kata kunci atau isi penting kemudian disuruhnya pelajar membaca sendiri isi-isi yang lainnya. Pelajar mula rasa tak selesa. Seorang pelajar bertanya sesuatu yang tak difahaminya. Tetapi si guru hanya menjawab kepada pelajar itu sahaja. Pelajar lain ibarat tidak wujud. Pelajar-pelajar lain pun mula membuat bising. Mungkin tanda protes sebab guru kelihatan gagal membuatkan mereka faham akan isi pelajaran. Guru yang geram lantas meminta pelajar ulang semula apa yang diajar. pelajar yang tahu si guru membaca bulat-bulat ayat buku rujukan mengulang kembali apa yang guru baca. Guru tak mampu kata apa-apa. Tulisan si guru kata adik aku tajam-tajan dan kurus-kurus. Susah pelajar nak baca. Bila dilihat pelajar seakan keliru, guru berkata "buat-buat faham dahlah". Wah! semudah itu? Subjek Pengajian Am diperuntukkan 2 masa. Satu masa meliputi 40 minit. Terdengar sahaja loceng yang menandakan waktu pertama habis, guru mula lihat jam. Bukan sekali, tetapi berulang kali. pelajar yang melihat menggeleng-geleng kepala. Guru gelisah lambat sungguh waktu P&P nak habis. Cukup.

Adakah cukup tempoh kurang setahun dalam menghasilkan seorang guru yang benar2 mampu menjadi seorang pendidik? TIDAK! Ini diakui oleh beberapa orang pensyarah pemantau. Aku tahu, banyak forum atau ruang diskusi jadi medan perang antara MAHAsiswa ISMP dan MAHAsiswa DPLI. Tak payah nak menunding jari antara satu sama lain. Apa yang perlu difikirkan sekarang, adakah pemohon yang ingin menjadi guru benar2 mahu mendidik anak bangsa? Atau sekadar membayangkan imbuhan, pulangan, kestabilan atau keselesaan hidup bergelar penjawat awam?

Sahabat-sahabat bakal guru sekalian, tanggungjawab yang akan kita galas sangat besar. Kerja memandaikan manusia bukan kerja mudah. Sejauh mana kita akan mampu mengawal situasi itu nanti? Tidak tahu apa yang ingin dikatakan lagi. Cuma sering aku terfikir... Betapa teraniaya anak bangsa kemudia hari menerima didikan kurang baik. Dari seorang guru yang tidak berusaha untuk menjadi guru yang lebih baik.

Phew~

1 comment:

Eyjaz Nidzar said...

slm..herm..betul..guru bukan kerja mudah..bukan kerja main2..ini kerja serius!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...